Abonnement opzeggen

 

Van een van mijn cliënten kreeg ik de volgende vraag:

Ik heb een tijdje geleden mijn abonnement op het televisieblad telefonisch opgezegd. Toch kreeg ik een acceptgiro voor het nieuwe abonnementsjaar. Ik heb niet betaald want ik had opgezegd. Nu krijg ik een aanmaning van het incassobureau. Moet ik deze betalen?

Ik kom het helaas vaker tegen in mijn praktijk. Mensen menen te hebben opgezegd maar kunnen dit later niet aantonen en dan zit je zomaar vast aan een nieuw jaar en als je dit niet betaald komen daar dan nog de extra incassokosten bij.

Het klopt dat er heel vaak de mogelijk wordt geboden om ook telefonisch een abonnement op te zeggen. Ik adviseer mensen echter om zoveel mogelijk schriftelijk op te zeggen. Bewaar zelf een kopie van je brief en vraag om een bevestiging van de opzegging. Zo kun je later aantonen dat je het abonnement tijdig hebt beëindigd en voorkom je extra kosten voor iets wat je niet meer wilt ontvangen of waar je niet meer aan wilt meespelen.

De Wet van Dam:

Per 1 december van vorig jaar geldt de Wet Van Dam. Deze wet zorgt er voor dat je minder lang aan een stilzwijgende verlenging van een abonnement vastzit. Ook kun je  sneller opzeggen. Tot 1 december 2011 was het nog mogelijk om een contract stilzwijgend met 1 jaar te verlengen. Nu is dat beperkt tot maximaal 1 maand.

Let wel: voor een aantal abonnementen en lidmaatschappen bestaan aparte regels.

Denk dan bijvoorbeeld aan het lidmaatschap bij een vereniging (bijvoorbeeld de ANWB). Hier blijft gelden dat het lidmaatschap met een jaar verlengd kan worden wanneer je niet voor een bepaalde periode opzegt. Sportscholen vallen hier over het algemeen niet onder en na je eerste lidmaatschapsjaar kun je dus wel per maand opzeggen.

En bijvoorbeeld voor abonnementen van nieuwsbladen en tijdschriften geldt dat het abonnement met maximaal 3 maanden stilzwijgend verlengd mag worden en dat je uiterlijk voor het einde van de 2e maand moet opzeggen anders zit je weer 3 maanden vast aan het abonnement.

Ook zijn in de Wet Van Dam de nieuwe regels voor de manier van opzeggen geregeld.

Volgens deze regels moet je kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop het abonnement is afgesloten. Dus zou een telefonische of online opzegging ook voldoende moeten zijn. De praktijk zal het leren. Noteer bij een telefonische opzegging dan ook altijd de datum waarop je hebt gebeld en de naam van de medewerker die je hebt gesproken. Vraag om een bevestiging. Bij een online opzegging kun je de bevestiging uitprinten.

Tip: als je een nieuw abonnement afsluit, noteer dan de datum waarop het abonnement afloopt in je agenda. Hou hierbij rekening met de opzegtermijn en tel dan 1 of 2 maanden terug in je agenda zodat je het abonnement altijd op tijd kunt opzeggen.

Meer weten? Neem contact op via info@budgetcoachboxtel.nl

Comments are closed.